به گزارش شهرآرانیوز، این روزنامه مدعی شد روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قارهای چند میلیارد دلاری هستند که به دور از هرگونه مداخله خارجی یا مزاحمتهای غربی برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالاها در امتداد رودخانهها و راه آهنهای متصل به بنادر از شرق اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد.
العرب خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به حرکت کشتیها به دست آمده توسط ماهوارها ها نشان میدهد که هم اکنون دهها کشتی ایرانی و روسی در حال رفت و آمد در مسیر تجاری جدید شکل گرفته توسط دو کشور بسر میبرند و بدین ترتیب تهران و مسکو توانسته اند تحریمهای غربی را به چالش بکشند.
تحلیل گران تاکید کردند که این امر نشان میدهد شبکههای تجاری جدیدی در اقتصاد جهانی در حال شکل گیری هستند و اقتصاد بین الملل به سرعت در حال خارج شدن از حالت تک قطبی و مبدل شدن به اقتصاد چند قطبی رقیب یکدیگر در صحنه جهانی بسر میبرد.
آنان خاطرنشان کردند که فشار حاصل از تحریمها باعث شده تا ایران و روسیه توسط یک کریدور تجاری جدید به طول ۳ هزار کیلومتر به یکدیگر روی آورده و هر دو به سوی شرق روی بیاورند تا تجارت خود را از دخالتهای غربی در امان نگه داشته و روابط جدیدی با اقتصادهای غول پیکر و در حال رشد و توسعه فزاینده در آسیا تشکیل دهند.
در همین رابطه "ماریا شاگینا" کارشناس تحریمها و سیاست خارجی روسیه در موسسه بینالمللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن در گفتگو با خبرگزاری "بلومبرگ" گفت: این امر از شکل گیری زنجیرههای تقویت مقاومت در برابر تحریمهای ظالمانه غرب علیه دو کشور در طول مسیر حد فاصل میان آن دو حکایت دارد.
شاگینا پیش بینی کرد که میزان سرمایه گذاری ایران و روسیه برای شکل گیری این گذرگاه تجاری داخلی به ۲۵ میلیارد دلار بالغ خواهد شد و باعث میشود تا روند صادرات و واردات کالا میان دو کشور آسانتر صورت گیرد.
این کریدور تجاری از دریای "آزوف" واقع میان شبه جزیره کریمه و ساحل جنوب شرق اوکراین از جمله بندر ماریوپل و دهانه رود "دون" آغاز شده و با عبور از دریای خزر به خلیج فارس و از آنجا پس از پشت سر گذاشتن مسافت چند هزار کیلومتر به اقیانوس هند ختم میشود.
منبع: ایرنا